سه‌شنبه 23 مهر 1392 شهرستان شازند

شهرستان شازند به مرکزیت شهر سربند یکی دیگر از شهرستان‌های مهم استان مرکزی به شمار می‌آید که تولیدات آن دامی و کشاورزی بوده و دو واحد صنعتی بزرگ در آن پالایشگاه و پتروشیمی است. این شهرستان ازشمال به شهرستان اراک، از جنوب به بخش مومن آباد (استان لرستان)، از خاور به شهرستان محلات و از باختر به شهرستان بروجرد (استان لرستان) محدود است. مهم ترین صنعت دستی شهرستان شازند را قالی بافی تشکیل می‌دهد. اساس اقتصاد شهرستان شازند را دام‌داری و کشاورزی به صورت سنتی و صنعتی تشکیل می‌دهند. باغ‌های انگور شازند، سراب پنجعلی، امام‌زاده سهل بن علی آستانه، پل دوآب و کوه لجور، پیست اسکی پاکل و دره سماخلی مهم‌ترین مکان‌های دیدنی و تاریخی این شهرستان را تشکیل می‌دهد. کارخانه و پالایشگاه شازند نیز جهت بازدیدهای علمی و دانشگاهی از مکان های دیدنی این منطقه به شمار می‌آیند

مکان های دیدنی و تاریخی
باغ‌های انگور شازند، سراب پنجعلی، امام‌زاده‌سهل بن علی آستانه، پل دوآب و کوه لجور، پیست اسکی‌پاکل و دره سماخلی مهم‌ترین مکان‌های‌دیدنی و تاریخی این شهرستان‌راتشکیل می‌دهد. کارخانه و پالایشگاه شازند نیز جهت بازدیدهای علمی و دانشگاهی از مکان های دیدنی این منطقه به شمار می‌آیند.  
صنایع و معادن
مهم‌ترین صنعت منطقه وجودکارخانه‌پتروشیمی و وجود پالایشگاه نفت است. در پی ایجاد کارخانه قند شازند کشت چغندرقند در این منطقه گسترش فراوانی یافت. معدن سنگ ساختمانی و شن و ماسه نیز از مهم ترین معادن این شهرستان محسوب می شوند. بازرگانی شهرستان سربند در ارتباط با مشاغل عمده آن می باشد. صادرات این شهرستان را انواع فرآورده های کشاورزی، مرغ، گوشت، سنگ ساختمانی، شن و ماسه تشکیل می دهند. 
کشاورزی و دام داری
اساس اقتصاد شهرستان شازند را دام‌داری و کشاورزی به صورت سنتی و صنعتی تشکیل می دهند. آب کشاورزی این منطقه از کاریزها، چشمه ها، رودها و چاه های ژرف تأمین می‌شود. ازعمده‌ترین محصولات کشاورزی این شهرستان می توان گندم، جو، چغندرقند، بنشن، تره بار، آلبالو، گیلاس، گوجه، آلو، ‌زردآلو، ‌شلیل، ‌سیب، انگور و …را نام برد. دام‌داری و دام‌پروری شامل پرورش گوسفند، ‌بز، گاو و طیور است. دام و فرآورده‌های دامی، گوشت و مرغ از تولیدات این بخش به شمار می روند.  
مشخصات جغرافیایی
شهرستان شازند از شهرستان های استان مرکزی است که ازشمال به شهرستان اراک، از جنوب به بخش مومن آباد (استان لرستان)، از خاور به شهرستان محلات و از باختر به شهرستان بروجرد (استان لرستان) محدود است. شهر سربند مرکز شهرستان سربند از نظر جغرافیایی در 49 درجه و 25 دقیقه‌ی درازای خاوری و 33 درجه و 56 دقیقه ی پهنای شمالی و ارتفاع 1920 متری از سطح دریا واقع است. شازند در 35 کیلومتری جنوب باختری اراک و در مسیر جاده مالمیر – اراک در انتهای دشت شازند قرار دارد که به واسطه موقعیت خاص طبیعی خود چشمه ها و رودهای فراوانی در آن روان است. آب و هوای این شهرستان معتدل و نسبتا سرد و نیمه خشک است. این شهرستان در مسیر راه آهن سراسری و 15 کیلومتری جنوب راه اصلی اراک – بروجرد قرار دارد که فاصله اش با اراک 35 کیلومتر و با بروجرد 85 کیلومتر برآورد می‌شود. 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر